Tänk vad en upphittad
ring för 70 år sedan kan ställa till det. Min efterlysning
angående flygarringen gav verkligen luft under vingarna.
Det
började med en skakande upplevelse tillsammans.
Flygarringen och jag.
Jag satt en solig morgon vid stortallen i Rocknö, norra Uppland. Lät
blicken vila ut över nejden. Det var en måndagen den 7 augusti
1961. Mer än 60 år tillbaka.
Jag skulle fylla 15 år några dagar
senare. Plötsligt bryts tystnaden av ett högt pinande ljud. I
fjärran ser jag ett stridsplan från flygflottiljen F16 i Uppsala.
Dåtidens häftigaste stridsplan Flygande Tunnan i en rolliknande
rörelse slå ner i skogen. En rökplym förkunnar att allt gått åt
helvete.
Jag kramar extra min ring som jag tror är en stridspilots
ring. Ni vet ringen som jag hittade i sandlådan 1952. Möjligen hade
piloten samma ring som jag på fingret. (texten fortsätter efter
bilden)
Visste inget mer om
piloten.
Överlevt?
Möjligen om han hoppade fallskärm.
Samma dag
jag lade ut min efterlysning på bloggen, började jag forska om
haveriet.
Hamnade till slut på, Svensk Militär Flygplanshistorik,
som listat haverier. Där kunde jag läsa att piloten BG G utförde
navigerings-samt avancerad flygning.
Något gick fel.
Störtade ca
09.15 i skogsterrängen nordost om Tolfta kyrka och Tierp i norra
Uppland.
Piloten BG G omkom.
Vem var BG G?
Fann honom till slut på
ett flygminnesmärke på G:a Uppsala kyrkogård. På gravstenen har
jag ringat in hans namn, BG Granvik, endast 23 år gammal.
Så
kallades också Flygande Tunnan(J29) för den flygande likkistan. Vet du
något mer om stridspiloten, BG Granvik?
Hör av dig till mig.
(Herrens tröst efter bilden)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar