fredag 5 november 2021

Nominerad till Stora Journalistpriset-dödlig åldringsvård i Bjärred

 

Här sitter Sydsvenskans reporter, Jessica Ziegerer, i min Täppa. Det är en skön höstdag år 2009. 
Åren går. 
Jessicas uppdrag tillsammans med pressfotografen, Lisbeth Westerlund, skildra mitt bloggliv som fyllt 1 år. 
För så var det. 
Innan sociala medierna slog igenom var det märkvärdigt rent med starta en blogg. 
Jessica kom från Ystads Allehanda. Om jag minns rätt. Åren går som sagt var. 
Tämligen färsk på Sydsvenskan. Jessica Ziegerer var både omsorgsfull och noggrann. 
Jag minns tanken än i denna dag. 
Den tjejen kommer gå långt i branschen. (texten fortsätter efter bilden)

Det gjorde hon också. 
Möjligen längre än vad jag förstod den där höstdagen 2009. Sedan flera år tillbaka är hon grävande reporter på Sydsvenskan. Har radat upp en mängd prisade avslöjanden. Nu också nominerad till journalistikens finaste adelsmärke. Stora Journalistpriset som Årets Avslöjare tillsammans med kollegerna på Sydsvenskan, Elinor Strand och Dan Ivarsson som för övrigt också varit hemma hos mig. 
Ni minns säkert storyn. 
Äldre i Bjärred nekades sjukhusvård. Läkaren som också var chef för den aktuella Vårdcentralen administrerade död i stället för rädda de äldres liv. 
Det blev ett jävla liv. 
Jag skrev naturligtvis om det på bloggen-se bilden här ovanför. Vinnarna presenteras den 18 november vid prisutdelningsceremonin i Stockholm. 
Hur blev då Jessicas artikel i Sydsvenskan om mitt bloggliv hösten 2009? 
Jo, strålande. 
Stolt än i denna dag.
Heja Jessica, Dan och Elinor!

 
 

Inga kommentarer: