måndag 22 november 2021

Bloggen avslöjade världsnyhet-nu får jag den skräddarsydda medicinen

 

Jag har väl sällan varit så glad som i dag. Den 12 augusti 2009 avslöjade jag en världsnyhet på min blogg. 
Ett nytt revolutionerande blodförtunnande medel hade sett dagens ljus. 
Nämligen Pradaxa. 
Medicinen skulle ersätta det farliga blodförtunnande medlet Waran som hundratusentals svenskar behandlades med för sitt hjärtflimmer. 
Nackdelen med Waran är den höga risken för allvarliga blödningar. Över 100 svenskar dör årligen av medicineringen. Bloggens avslöjande om Pradaxa fick ett kolossalt genomslag i hela världen.

Åren gick och det följdes upp med flera andra nya mer riskfria blodförtunnande läkemedel. Samtliga med Pradaxa som bas. Sedan dess har man upptäckt en klar minskning av hjärnblödningar som också kan leda till stroke. Vilket är en befrielse. 
Förra måndagen deltog jag frivilligt i en hjärtundersökning. Hjärtflimmerpatient som jag är. Skrev om det på bloggen. 
Den utomordentliga sjuksköterskan med spetskompetens, Anneli på hjärtat i Lund, tog blodprover på mig m m. 
Anneli är något av min hjärtsömmerska, skulle man kunna säga. I dag ringde hon mig. 
Min skräddarsydda medicin heter Eliquis. Den livsfarliga Waran åker ut redan idag. Jag slipper också i framtiden ränna till Lomma Vårdcentral stup i kvarten, för ett s k PK-prov med tanke på Waranen. 
Det skulle ta mer än 12 år sedan jag avslöjade världsnyheten. Tala om resa.
Nu är jag äntligen där. 
Snacka om glädje. 
Redan i dag åker den hemska Waranen ut. 
Faktisk råttgift.
Jag har stoppat i mig över 10 000(!) piller av varan.
Goodbay!
Bäst säga-Amen-på det.

 
 

Inga kommentarer: