måndag 10 juni 2024

Alis hustrus recept mot sin cancer: Jordgubbar!

Idag gav jag mig något risig i hälsan ut i stora vida världen. Om inte annat, så få mig lite kylslagna vindar i mitt tärda ansikte. På Centrumtorget i Lomma stoppade världen. 
Vem i all sina dagar stod inte där och sålde jordgubbar för 40 riksdaler litern om inte Sarwa, Alis hustru. Ni vet Ali som driver Frukt och Grönt alldeles runt hörnet. 
Det slog mig. 
Det är den 10 juni 2024. 
Exakt för ett år sedan den 10 juni 2023 skrev jag om mitt möte med Sarwa och jordgubbarna. (texten fortsätter efter bilden)
Sarwa berättade för mig att hon var sjuk. Då visste hon inte mer än att hon hade svårt för att svälja. 
Hur gick det sedan då? 
Jo, snart nog fick hon redan på att hon drabbats av cancer i sköldkörteln. 
Ett tungt slag. 
Inte bara familjen grät, utan alla som känner denna mjuka fina kvinna. I höstas började så behandlingen. Tuffa ämnen sprutades in i Sarwa som givetvis blev svårt sjuk. Hon hämtade sig. Nästan tuffa behandling kom i april i år. 
Samma visa. 
”Det var hemskt,” berättar hon för mig. 
I vilket fall som helst, så står hon där igen. Bland jordgubbarna. På Centrumtorget i Lomma.
”Jag har skjutit på nästa behandling till hösten. Jordgubbarna är just nu bästa medicinen,” fortsätter Sarwa och ler, så där
förtjusande. 
Härligt. 
Du fixar det här. 
Tänk vad jordgubbar kan vara bra att ha.

 
 

 


 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Allt gott till dig Sarwa! Önskar Christina 🥰

Anonym sa...

Styrkekramar till Sara

Anonym sa...

Skall vara Sara

Anonym sa...

Detta självstavningssystem ….. Sarwa. ……