lördag 20 november 2021

Sprutfest Lomma: Tony ”Fiskaren” förste man på skansen

Här står Tony och gör tummen upp. Han var först i den väldiga vaccinationskön mot influensan och tredje sprutan covid-19. Lomma Vårdcentral slog upp portarna klockan åtta på lördag morgon.
 ”Jag var på plats klockan sju i morse. Stod och tryckte näsan i den stängda dörren. Nu är jag vaccinerad och klar. Både covidvaccin och influensavaccin,” berättar en glad Tony för mig i kön. 
Tony är annars mest känd i Lomma som ”Fiskaren”. I september 2012 drog han upp en svärdfisk i Öresund. En unik fångst som uppmärksammandes i hela landet. 
Givetvis skrev jag om fiskelyckan på bloggen. Med var också mitt barnbarn Gabriel, då 9 år gammal-se vinjettbild. 
Åter till lördagens sprutfest i Lomma.

Kvart i åtta i morse puttrade jag och hustrun in i den växande sprutkön. Snart nog sträckte kön sig ända bort till Bennys pizzeria. 
Lommaborna på tåspetsarna i arla morgonstunden i novembergrått. Samtalen i kön handlade mycket om tidigare pandemier som asiaten (1950-talet) och Hongkonginfluensan(1960-talet). 
En äldre dam hoppades också mycket på en tandvårdsreform, så hon kunde få gratis löständer. 
Ni förstår själva. 
Det var mycket att stå i. 
Snart nog slog portarna upp. 
Allt mycket välorganiserat på Lomma Vårdcentral. 
Hustrun och jag fick våra efterlängtade sprutor, utan något större mankemang. 
Helt stilenligt var det doktor Tony Song från Kina(!) som slutförde årets sprutsäsong. 
Tredje sprutan.
Där satt den. 


 
 


 

Inga kommentarer: