fredag 10 mars 2023

Idag hyllar vi ögonläkarna Linda och Jonas! Dödade tumören-åt upp ögonvrån och delar av mitt ögonlock

 

I går satte ögonläkaren/kirurgen Jonas Blohmé med ett glatt humör definitivt punkt för min dystra cancerresa. Trollade som en annan Joe Labero med kirurgkniven, sax, nål och tråd. Si på fan. Jonas hade skapat en ny ögonvrå. 
Den tidigare hade tumören tuggat i sig. 
Inte nog med det. 
Det blev delvis ett nytt ögonlock. 
Även detta hade tumören börjat sätta i sig. Trolleri i all stillhet med befintligt material. 
Fråga mig inte hur det gick till. 
”Jag behövde aldrig ta till glabella,” sa Jonas till mig, och jag tänkte på min ungdoms spanska heta nätter med yster flamencodans. 
Fast hela den här operationshistorien började i tisdags. På Ögonkliniken, Universitetssjukhuset i Lund, mötte en förtjusande vacker och omtänksam kvinna upp. Ögonläkaren/kirurgen Linda Thorisdottir upp med slipade kirurgknivar. Det var Linda från sagornas ö Island som skulle operera bort själva tumören. Det skulle vissa sig inte bli helt enkel. 
Den trodde sig vila tryggt i min f d ögonvrå. 
Stretade emot. 
Hade däremot inte räknat med Lindas hemliga vapen: stormannen Snorre Sturlassons Eddan. En krönika över kungar från äldsta tid till år 1177 (samma nummer som Vårdguiden. Märkligt). 
Nåväl. 
Allt slutade lyckligt. 
Linda avgränsar tumören med 3 mm marginal och satte kniven i markerat snitt. Klippte av tumören. Står att läsa i operationsberättelsen.  
Och i går skapade kollegan Jonas trollerikonster med ca 15 stygn och gedigen erfarenhet. 
Och som sagt var ett gott humör.
Två härliga patientläkare och duktiga kirurger. Ingen vanlig kombo, precis.
Tack mina hjältar! 
Bilder här nedanför. 
Först efter operationen i tisdags med bandage. Sista bilden efter Jonas rekonstruktion. 
Simsalabim!
FOTNOT: Glabella är bekymmersrynkan mellan ögonbrynen.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk vilka underverk som våra läkare kan göra. Snart kan du ut och åka scooter igen Calle.