söndag 19 mars 2023

Lomma i bryderi: När en bondlurk försöker fatta artificiell intelligens(AI) får man en ny hatt

 

Omplåstrad och med dumstruten på huvudet. Det slutade med hjärnsmälta. 
Obegripligt, sanna mina ord. 
Artificiell intelligens(AI) spöade upp mig ordentligt. 
Jag har sedan årsskiftet läst åtskilligt med artiklar om artificiell intelligens(AI). Förklarande artiklar som ska vägleda mig in i framtidens mysterium. 
Toklärda artiklar för redan frälsta. 
Jag ska begripa mig på chattroboten, ChatGPT. En målsättning, i alla fall. 
ChatGPT-en virtuell assistent, baserad på en stor språkmodell. Redan här tappade jag tråden. 
Det kom mer ändå. 
Kan besvara faktafrågor, författa användbara texter och samtala med dig på många olika språk. Samt tusen andra saker till. Jag är inte dummare än att jag förstår resans gång. Jo, det är jag. Dumstruten på. 
I framtiden skrattar man sig fördärvad åt min obegåvade text. Då är AI inte märkvärdigare för folk än vad Facebook och Instagram är i dag. 
Allt blir guld och gröna skogar. 
Sjukvården revolutioneras. 
Folk kommer leva länge. Vilket i sin tur blir till ett helvete för hemtjänsten som redan nu går på knäna. Kanske hemtjänsten avskaffas? 
Äldreboende blir danspalats. Folk lever med hjälp av robottekniken som 20-åringar. Dör enbart av krig eller olyckor. Alla sjukdomar har AI botat för alltid. 
Jag klamrar mig fast med dumstruten och åker med. Swish...som det numera låter när vi skickar över pengar via mobilen. En bondlurk har talat. 
Glöm oss aldrig, AI.
Lova det.

 

Inga kommentarer: