söndag 12 mars 2023

Memoarflik: Den fantastiska historien om gossarna som vuxna-opererades i veckan för livsfarliga sjukdomar i Lund

 

Översta bilden till vänster är Lennart Eriksson, 76 år gammal. Honom har läkarna borrat hål i huvudet på. Han blev nämligen i veckan opererad för en synnerligen allvarlig blödning i hjärnan. Inget man snyter ur näsan direkt. 
Översta bilden till höger är jag själv. Lika gammal som Lennart. Blev samtidigt opererad för en tumör i vänster ögonvrå. Inte ens det gick och snyta ut ur näsan, minsann. 
Vårt läge jobbigt värre, kan tyckas.
Märkligt. 
Opererades samtidigt på Universitetssjukhuset i Lund.
Vi är kusiner och bästa kompisar sedan födseln. Bilden längst ner på pållen är vi små gossar som delade allt i vått och torrt. Även en ardennerhäst. 
Minns när vi opererade Lennarts fina nallebjörn. Vuxenvärlden skrek hysteriskt. 
”Vad har ni gjort?” 
Sedan dess har vi delat mycket av livets goda. I vått och torrt som man säger. 
Jag lärde Lennart tjuvröka, dricka whisky och charma kvinnfolk. 
Påstår han i alla fall. 
Det skall börjas i tid. 
Lennart blev under 1960-talet pop idol. Hamnade på idolbild i ungdomstidningen, Bildjournalen. Lirade på en Paul McCartney basgitarr i Bawlers Inc, Halmstads svar på Rolling Stones. Uppträdde bland annat på Kiviks Marknad bland fagra strippor. Gud, så avundsjuk jag var. 
Kusin Vitamin blev också en kändis i Halland som revy-och teaterskådespelare. 
Jag blev journalist. 
Fick träffa berömda människor som jag bjöd Lennart kryddade berättelser om. 
Ibland var Lennart med som den gången vi mötte en bombförkyld Rolv Wesenlund, alias Fleksnes. Han låg nerbäddad på hotellrummet. 
Kunde inte prata. 
Visslade svaren på mina frågor. 
En pärla att minnas.
Jag har mycket att berätta om våra gemensamma äventyr. Vi nöjer oss med detta. 
Och så nu detta med hjärnblödning och tumörer. Det bästa till slut. 
Vi har överlevt, så här långt i alla fall. 
Alltid något. 
Rolv Wesenlund dog 2013, 76 år gammal.

 

Inga kommentarer: