måndag 13 mars 2023

Lomma på Oscarsgalan: Så tyckte jag om nattens stora Oscarsvinnare-”Everything everywhere all at once” (jobbig titel)

 

Plötsligt låg den där i mitt knä. Nattens stora Oscarsvinnare, ”Everything everywhere all at once”, som tog hem sju Oscars i nattens gala (måndag). Varav sex Oscars i de tunga kategorierna. Den sjunde för klippningen. 
Nu låg filmen i mitt knä och stirrade på mig. Poppade upp i paddan. Bara till streama filmen i Viaplay. 
Jag gjorde så. 
Det gäller vara modern och hänga med. Nu kan jag stila inför min familj. 
Barnbarnen tycker de har en farfar i tiden. 
Kul. 
Jag satte mig till rätta för skåda underverket till film. Hyllas redan mer än, ”Borta med vinden”, från 1939. Den var trots allt värre med åtta Oscars. 
När jag såg filmen på en videokassett för många år sedan somnade jag nästan. En otroligt seg historia. Den blev en kamp att överleva. 
Nu möttes jag av något helt annat. Fartfylld historia, ”Everything everywhere all at once”, men rörig till max. Gick vilse med en jävla fart. 
Framtiden med appar i huvudet på folk. Ett gäng kineser som ägde tvätteri i USA. 
Och nerladdade appar i huvudet. 
Nej, jag fattade nada. 
Så jag släckte ner. 
Filmen inget för gammalt folk. Vi som lever kvar med Gary Cooper och Grace Kelly i Sheriffen (High Noon). 
Filmen fick sex Oscars 1953 och Gary Cooper plockade åt sig en Oscar för bästa huvudrollen. 
Andra tider, men kanske inte bättre tider. 
Hur som helst. 
Adjö, ”Everything everywhere all at once” (jobbig titel).


Inga kommentarer: