onsdag 29 mars 2023

Lommasaga: Vad händer här då? Jo, min första och sista sko!

 

Det är knappt man tror sina ögon. Den lilla dojan till vänster på bilden är ena paret av mina första skor. 
Storlek 20(!) och 76 år gammal! 
Min mamma lät försilvra höger sko. Jag fick den i konfirmationspresent 1960. 
Höll masken, men tyckte det var urlöjligt. 
Då. 
Skämdes faktiskt för presenten. Fattade aldrig grejen med en försilvrad sko, till en yngling som hellre såg sig som en tuff Elvis Presley. 
Numera är läget ett helt annat. Älskar min lilla fina glittrande sko. 
I dag kallas nr 20 för, lära gå sko. 
Till höger på bilden här ovanför min ena vinterdoja. En rejäl pjäs i storlek 47-48. 
Tänk om dessa två par skor kunde berättat om Rockbäcks vandring genom livet? Vilket äventyr kunde inte det bli, sanna mina ord. Över stock och sten, berg och skog, till dansgolv och skumma ställen i Arabien.
Från Puttefnask till Jätten Finn. Sagovärldens storslagna figur. Nej, min lilla fina sko är inte till salu. Inte ens för allt smör i Småland.
Och smör som blivit så dyrt. 
Håll med om att gulliplutten är gullig och extra fin i silver. 
Ibland blir man salig.

 

 

Inga kommentarer: