torsdag 3 februari 2022

Lotta skapade en radioklassiker-grävde upp allt om Malmöprofilen Tage Tosa

 

Säg namnet Tage Tosa till oss som växte i Malmö under 1950-talet och det ringer en kyrkklocka. Vi barn såg Tage Tosa som en egendomlig manlig figur: klädd i damkläder och kallade sig för Anita (bilden här ovanför till väster). 
Var Tage/Anita Malmös första homosexuella person som visade sig helt öppet? 
Inte omöjligt alls. 
Vi barn växte upp. 
Tage glömdes bort. 
Själv försvann han till Kiviks marknad som publikdragare: mannen som var en kvinna (mittbilden här ovanför). 
Där kunde historien ta slut. 
Det gjorde den inte. 
En kulen höstdag dök journalisten, Lotta Malmstedt, upp i mitt hem. Hon hade hittat ett av mina tidigare blogginlägg, där jag skrev om Tage Tosa. 
Radiojournalisten Lotta arbetade med en dokumentär för P4 om just Tage Tosa. Ville jag berätta om några minnesbilder om den här udda Malmöprofilen? 
Det ville jag. 
Mer än gärna. 
Nu är dokumentären klar. 
Tage Tosa som dog 76 år gammal år 2000, har blivit ett förbannat bra radioprogram. Lotta Malmstedt har grävt upp det mesta och bästa om denna minst sagt udda figur. 
Lotta har skapat en radioklassiker. 
Bra jobbat, Lotta. 
Imponerad är jag. 


2 kommentarer:

Unknown sa...

ett fantastiskt trevligt reportage. Vet du något om "Cal de snöa", mvh Brith Widén

Anonym sa...

Hon bodde i samma hus som min mormor och morfar på Augustenborg. Jag glömmer henne aldrig.