onsdag 23 februari 2022

Amerikanska bombplan över Småland. ”Ingen anledning till oro,” säger Försvarsmakten

 

Ingen anledning till oro. 
Lätt att säga, men ändå. 
Vem känner inte oro över amerikanska bombplan ovanför lingonröda tuvor och på villande mo. Där furuskogen susar. Susilull och susiulo. 
När vi nu också vet att Putin tryckt på krigsknappen. Invasionen av Ukraina är ett faktum. 
Så tyder jag det och så tyder också den amerikanske presidenten, Joe Biden, den ryska aktionen. 
Några dagar innan sveper två B-52, amerikanska bombplan, in över Småland. Planen eskorterades av svenska Jas-plan. Flera övningar är att vänta under resten av februari. 
”Det finns ingen koppling till Ukraina. Det är en planerad övning sedan länge,” säger Jonas Olsson på försvarets pressavdelning i ett uttalande. 
Lugnar mig föga. 
I stället nynnar jag vidare på Flickorna i Småland: 
”Där kan du se dem en och en. Och stundom två och två. På lingonröda tuvor komma dansande på tå.” 
Vart är världen på väg, frågar jag mig åter. 
FOTNOT: vinjettbilden är från Försvarsmakten.

 

Inga kommentarer: