söndag 27 februari 2022

Så dog Ryssland som turistland

 

Världens sämsta PR-man sitter i Kreml. 
Innan Vladimir Putin bestämde sig för invadera Ukraina, besökte tiotals miljoner turister årligen Ryssland. 
Populäraste turistmålen är Moskva, S:t Petersburg och badorter vid Svarta havet. Transsibiriska järnvägen lockar också många turister. 
Jag har själv haft en dröm få göra denna unika tågresa. Tills en kylslagen afton i Novosibirsk. 
In på mitt hotell vacklade tre urlakade danskar. De hade valt ta ett stopp i den väldiga Sibiriska staden. 
”Måste få sova,” fick de ur sig. 
Babusjkan som skötte deras vagn koleldade dygnet runt, så vagnen i det närmaste kokade. 
Gick inte att sova i hettan. 
Där och då dog min dröm om en storslagen tågresa i tio dagar. Nu har gubbarna i Kreml släckt många andras drömmar. Vem i hela världen vill åka till Ryssland idag? 
Ingen vettig människa. 
Putin ”dödar” sitt land. 
Snacka om usel PR-man för sitt eget land. Jag ser bara ond bråd död när jag blundar. 
Missiler skjuts in i bostadshus. 
Ukraina med stor rysktalande befolkning är på flykt. Det är helt ofattbart. 
Ryssland är annars ett storslaget land med en fantastisk natur och kultur. 
Nu. 
Ingenting. 
Turista blir en gravkista.

 

Inga kommentarer: