lördag 26 februari 2022

Försök till Lomma analys: Imiterar Putin tsar Nikolaj 1?

 

Jag följer naturligtvis utvecklingen av Putins krig mot Ukraina, så gott det går:TV, radio, tidningar, tidskrifter, wiki och sociala medier. 
Jag kan inte påstå att jag blir klokare. 
Snarare tvärtom. 
Har emellertid fastnat för Nikolaj 1(1796-1855). Han var inte bara tsar av Ryssland utan även kung av Polen och storfurste av Finland. 
Irriterade sig över den franska revolutionens paroll: frihet, jämlikhet och broderskap. 
Nikolaj kom att inta fientlig inställning mot alla frihetsrörelser. Framstod också som konservatismens förkämpe i Europa. Gillade dessutom piska sina undersåtar med en knutpiska, gjord av en tjurpenis. 
Något måste göras för få ordning och reda på torpet. Uppdraget gav han till sin utbildningsminister, Sergey Uvarov som i sin tur skapade triaden. 
Själva räddningslinan för fäderneslandets styrka och storhet. Spjutspets ortodoxi, autokrati och folk. 
Ortodoxin betyder på ett ungefär, underkastelse under Gud samt den politiska makten. 
Autokratin i sin tur självhärskaren är Guds företrädare på jorden. Folket fogliga undersåtar till en tsar. 
Det tredje och sista ledet folk. 
Den ryska nationen är en folklig gemenskap. Förenad av en gränslös tillgivenhet mot kyrkan och mot tsaren som den yttersta garanten för dess välstånd (citerar Fokus). 
Komplicerat. 
Visst, men läser man texten noga framgår det med all tydlighet att Putin imiterar tsar Nikolaj 1. 
Är det så? 
Då ryser jag av förskräckelse. 
Jag försöker i alla fall förstå vad som pågår där ute. 
Det gick väl så där.

 

Inga kommentarer: