onsdag 15 mars 2023

Inflationstider Lomma: Påskäggen anföll mig-äggstra dyrt

 

Så var vi snart där igen. Påsken känns alltid som ett äggstra lyft mot den framstormande våren. 
Det kan vi inte tacka nej till. 
Jag har hållit mig inomhus en längre tid. Nödd och tvungen. Därför har jag inte riktigt hängt med i vårt svängande tidevarv. Stod därför som förstenad, när påskäggen anföll mig i den centralt belägna Lommabutiken. 
Matpriserna skenar. 
Hur är det med påskäggen? 
Minns jag gav 49,90 för ett tomt bamseägg en gång i tiden. Nu skrek skylten mot mig i inflationstider 149 kronor för ett tomt bamseägg. Ville man köpa sig ett pytte litet ägg kostade det futtiga 12,95 riksdaler. 
Vilka barnbarn vill ha ett pytte litet ägg med lite godis skrammel i? 
Nu fick ni allt något att tänka på. 
Jag återvände hem utan något ägg alls, men äggstra förbannad. Skulle jag fyllt fem stora bamseägg med godis till barnbarnen, hade min pension brunnit upp. Påsken blivit mager med en futtig ansjovisburk. 
Snart är det midsommar. 
Får vi råd med matjessillen i år? 
Här nedanför. 
Översta bilden från en tid när barnbarnen jublade åt få stora bamseägg. 
Sista bilden med dagens inflationsägg. 
Ingen jublar. 
Ack ja.

 

Inga kommentarer: