söndag 26 mars 2023

Slog verkligen en cyberattack ut 100 000 svenska gamlingar i veckan som gick? Det vete fan

 

Frågan måste ställas. Det har de senaste 30 år skyllts på allmänt datastrul när tekniken havererat. Eller så har man skyllt på virus i systemet. Ett virus som inget vaccin i världen biter på. Varianterna har varit otaliga. 
Det senaste modeordet är cyberattacker. För drygt ett år sedan slogs Coops kassasystem ut av en cyberattack. Genast dök det upp militära strateger i nyheterna som fastslog cyberattack, en gång för alla. 
Vi vanligt dödliga fattade nada. 
Förklaringarna obegripliga, men så kanske jag är mer korkad än genomsnittet av befolkningen. Så kan det naturligtvis vara. I veckan som gick var det så åter tid för en cyberattack. Denna gången inriktade sig ryssarna, (sa militärstrategerna och andra duktigt folk i nyhetssändningarna), på oss halta och lytta åldringar som har trygghetslarm. (texten fortsätter efter bilden)
100 000 gamlingar i 150 svenska kommuner drabbades. Det livsviktiga trygghetslarmet stendött. 
Utslagna men dock ej ännu inslagna, om Herrskapet förstår min något krokiga tankegång. 
Vad bryr sig ryssarna om oss svenska åldringar? Vi har inte ens kraft kvar och slå ihjäl en fluga. 
Och så nu detta. 
En cyberattack rakt in i mitt hemtrevliga kök i Lomma. Nej, jag fattar ingenting. 
Kineserna är tydligen också ute på banan. Tik Tok som jag mitt nöt, trodde var barnens lekstuga är kinesiskt. Nu vill länder med USA i spetsen förbjuda barnens lekstuga. Då är det väl lika så bra förbjuda Volvo som ägs av Zhejiang Geely Holding. Ett kinesiskt förtag med Volvobilar laddat med de senaste datorsystemen. 
Är Volvo en spionbil? 
Ni förstår själva. 
En stackars sate blir inte riktigt klok på det här med cyberattacker. 
Det är roligare spela Fia med Knuff. 
Spionfritt. 
Ännu så länge. 

 


 

Inga kommentarer: