lördag 18 mars 2023

Hiss till himlen! Hjärtmottagningens pilar visar vägen till vår Herre Skapare-rakt fram och upp, upp...

 

Hiss till himlen?!
Möjligen kan det vara den styrkan en förtappad människa behöver som hamnar på Hjärtmottagningen. Vår Herre Skapare vakar över ens liv som förtunnas ut i takt med stigande ålderdom. 
Jag hamnade på ”Hjärtat”, Universitetssjukhuset i Lund under fredagen. Inget märkvärdigt i sig. 
Förutom hissen då. 
För egen del en årlig rutinkontroll. Ultraljudsundersökning efter närmare ett dussin elkonverteringar av mitt lilla hjärta under 2000-talet. Hjärtat får nämligen inte hacka som en gammal slutkörd skördetröska. 
Det var då jag såg skylten in till Hjärtmottagningen. 
Hiss till himlen!
Humoristen i mig slog till. (texten fortsätter efter bilden)
Hiss till himlen, som sagt var. 
Färdvägen till vår Herre förstärkt med pilar. Region Skåne verkar då ha tänkt på allt. Det är en service, så god som någon. Hjärtat är trots allt själva livets motor. 
Visst tål det skämtas om. 
På nätet fann jag en bild av Gud Fader i egen hög person från 1860-se vinjettbilden med den inlagda hissresan. Det bästa till slut. 
Mitt hjärta fungerade helt normalt. Pumpen glad över få slippa åka hiss. 
Därför är jag också extra glad i dag. Tror jag gör som Sonya Hedenbratt. 
Sjunger; 
Låt hjärtat va med
 Allt du gör beror på det 
 När du tycker nånting kommit på glid 
 Då är det tid att le… ”

 

 

Inga kommentarer: