söndag 4 december 2022

Lommaprofilen och Bolists Hans-Inge Borgström är död

 

Det var säkert många Lommabor som satte morgonkaffet i vrångstrupen i morse-söndag. I Sydsvenskan fanns nämligen dödsannonsen om Hans-Inges Borgströms bortgång. Det blev en chock för många. För Hans-Inge, var mycket omtyckt. Han drev framgångsrikt tillsammans med sonen Joakim bygg-och järnhandeln, Bolist, i centrala delarna av byn. 
Själv lärde jag känna Hans-Inge 1982, när jag med familjen flyttade till Lomma. Faktiskt en av de första Lommabor vi lärde känna. 
På den tiden drev han en liten akvariebutik på Strandvägen. Flyttade sedan ner akvariebutiken till där Lomma Krogen huserar idag. Till slut hamnade verksamheten på Vegagatan, där den finns idag som bygg-och järnhandel. Akvariefiskarna ett minne blott. 
Hans-Inge och sonen Joakim hängde med sin tid. Det blev och är en mycket omtyckt butik. Det är här Lommabor kan handla allting utom mjölk och mat, men däremot minsta skruv, lampa eller vad du vill. 
En underbar variant av en lanthandel. 
Hans-Inge och jag hade en annan sak gemensamt. Vi hade både varit hemma hos Elvis Presley på Graceland, Memphis, USA. Vi var nämligen också första rock`n`roll generationen. Dansen var Hans-Inge tusen gånger bättre på än vad jag någonsin varit. Jo, så älskade vi också amerikanska vrålåk-se vinjettbilden. Hans-Inge på plats i sin Cadillac, årsmodell 1959. 
Snacka om godis och äkta vara. 
Hans-Inge Borgström, 77 år,  blev hastigt sjuk i cancer den 11 november. Hamnade på sjukhus den 16 november och dog två dagar senare. 
Vi är många som saknar dig. 
Hur går det nu med Bolist i framtiden? 
”Jag kör vidare. Finns inga andra tankar,” säger sonen Joakim till mig. 
Tack, Hans-Inge, för att jag och min familj fick lära känna dig. Saknad.
FOTNOT. Bilderna är privata.

 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig Calle! Hans-Inge är saknad av oss här i Lomma. Hoppas verksamheten fortsätter i samma anda.

Anonym sa...

Fint skrivet! Vi är många som kommer att sakna honom!
Stefan

Anonym sa...

Stort tack för all service o alla råd, du var Lomma personifierad Hasse
Anders Karstorpsvägen

Anonym sa...

Så tråkig läsning. Sov i ro Hans-Inge 🙏❤️

Anonym sa...

En god vän

Anonym sa...

Fina Hans Inge . Flyttade till Lomma på 60 talet och handlat mycket av han. Så saknad . Vila i frid

Anonym sa...

Vila i frid från en gammal klasskamrat

Anonym sa...

Tråkiga nyheter. Vila i frid