måndag 12 december 2022

Måndagskåseri: Nära jag fick kulturpris av Lomma kommun-tack ändå

 

Jag sitter här i Täppan och läser Sydsvenskan. Helt enligt elkrisen har jag flyttat mina bopålar ut i kylan. Ska det hackas tänder, så kan man lika så bra hacka tänder utomhus. Jag tror energiminister Ebba Busch skulle bli stolt över bragden. Metoden drastisk. 
Sparar emellertid pengar åt staten.
El åt av-och nedstängda kärnkraftverk. 
Riktigt hör Ebbas mantra: "Den grabben behöver inget el(d)understöd." 
Hur har Ebba det annars med kulturen? 
En gång inför en partiledarutfrågning i Aktuellt testades hon om vilka författarna var till tre klassiska svenska böcker. Ebba körde i diket. 
Ingen aning om varken Selma Lagerlöf, August Strindberg eller Klas Östergren. 
Tablå. 
Kultur som kultur, Ebba Busch. 
När jag sitter där i Täppan läser jag om de sex tävlande om Lomma kommuns kulturpris. En av dessa är alltså jag själv. Presenteras som lokal bloggare och, hör och häpna, som kulturpersonlighet. 
Snacka om att bli stolt. 
Känner mig nästan märkvärdig. 
Nu tog Filip Åkerberg och Folketshusföreningen hem kulturplaketten. 
Skönt det. 
Filip är verkligen värd utmärkelsen. 
Jag får ladda om till nästa år. Börja med korrumpera kommunens kulturchefen, Michael Tsiparis. Har lärt mig hur det går till om man vill ha fotbolls-VM. 
Det bör räcka långt. 
Michael Tsiparis har också skrivit en bok om sin pappa. Den måste jag naturligtvis läsa. 
Fattas bara. 
Kulturglasögon har jag redan. 
Tittut!

 

Inga kommentarer: