måndag 19 december 2022

Lomma knep och knåp: Är fotbollskonstnärerna Pelè, Maradona eller Messis autograf värdefullare än Picassos?

 

Är Picassos autograf mer värdefull än fotbollsikonernas namnteckning? 
Efter att Argentina blivit världsmästare i Doha, har världen fått huvudbry. Vem av dessa tre lirare är världens bästa genom alla tider? 
Många 40-tal lister släpper ogärna brassen Pelè. Där ingår nog, kanske, möjligen, vet inte, jag själv. Några årtionde längre fram läggs rösterna på Maradona. Dagens unga fotbollsfanatiker är förhäxade av fotbollstrollaren, Messi. 
Då slår det mig. 
Deras autografer. 
Kan man låta matchen avgöras om vem som har dyrbaraste autografen? 
Låter kanske korkat, men ändå. Tilltalar mitt humoristiska sinne. Än tuffare blir det om jag rör in min konstnärliga favorit, Picasso. En tavla av honom går på några hundra miljoner kronor. 
Minst. 
Jag plockar autograferna från de berömda auktionsfirmorna, Bukowski, Barnebys och Crafoord. 
Pelés autograf på fotbollen gick för 3280 kronor. Min granne hade en sådan boll. 
Avundsjuk var jag. 
Maradona då? 
Hans matchtröja med autografen gick i våras för 4200 kronor. Messis tröja från matchen mot Sverige 2013 med hans namnteckning på, 7500 riksdaler. 
Picassos då? 
22 000 svettiga inflationströtta kronor. 
Sedan kan man fråga sig vad Pablo Picasso har med saken att göra. 
Skit samma. 
Bara kul. 
Min idol från MFF anno dazumal, Henry Thillberg, kan du få för några kronor. 
Orättvis är vad det är.

 



Inga kommentarer: