onsdag 28 december 2022

Här står Lommas kommunhövding och pekar ut mig som en framtida belastning

 

Nja, riktigt så är det kanske inte, men bra nära, om inte helt nära, i alla fall. Kommunens högste politiker och kommunstyrelsens ordförande, Robert Wenglén(M), har i ett inlägg på kommunens hemsida pekat ut framtiden med start det nya året 2023. 
Jag läser med intresse. Ni ska veta, att vi har att göra med en begåvad karl. 
Vid möte skannar han av medborgaren på en nanosekund. Det känns som jag varit på röntgen i Lund. Jag fastnar för följande. Wenglén skriver: 
”Under 2020-talet kommer de stora barnkullarna från 1940-talet att bli över 80 år. Enligt SCB kommer antalet invånare över 80 år att öka med 50 procent under detta decennium. Detta medför ett kraftigt ökat omsorgsbehov.” 
Det är alltså här som jag och många andra som är födda under 1940-talet kliver in i bilden. 
Och vidare: 
”Bristen på sjuksköterskor och undersköterskor är stor. Många av de som arbetar inom äldreomsorgen i Lomma bor inte i kommunen. Då blir arbetsvillkoren än viktigare för att lyckas med kompetensförsörjningen. Inte minst blir arbetsmiljöarbetet, i vid bemärkelse, viktigt. Att vi har chefer som har förmåga att rekrytera rätt kompetens och leda och organisera arbetet på ett sätt som underlättar och skapar struktur i medarbetarnas arbete. Här krävs bland annat kunskaper i ledarskap, ekonomi, schemaläggning, HR och kommunikation. Detta är i sig en stor och aktuell utmaning.”
Klara papper, med andra ord. 
Jag har sedan flera år tillbaka redan blivit en belastning. Haft hemsjukvård som fungerade otroligt bra. Har hjälpmedel. Fantastisk arbetsterapeut och sjukgymnast. Den kritiserade hemtjänsten lurar bakom hörnet. 
Läser Robert Wengléns ord en gång till. Ber till vår Herres Skapare om nåd. 
FOTNOT. Länken till kommunhövdingens inlägg på hemsidan. Läs och bli lite klokare.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, då borde Komma kommun satsa på personalen lite mer.Idag är budgeten så stram att man inte ens har införskaffat hjälpmedel till personalen ,att lyfta gamlingar som har fallit eller kan resa sig själv. 2 personer i personal tvingas med handkraft lyfta en äldre som fallit eller behöver resa sig med hjälp.Ingen annan arbetsplats hade accepterat detta.

Ingegerd sa...

Under den tiden jag arbetade i äldrevården blev jag utbildad i lyftteknik och det fanns massor av hjälpmedel att tillgå.
Arbetade 30 år inom vården.