fredag 2 december 2022

Sveriges bagerier i kris-dyster framtid för Lomma Hembageri

 

Många bagerier i landet har redan fått slå igen. Putins krig har ställt till det för våra bullar, kakor och tårtor. 
Läget är tufft. 
Inflationen tär. 
Elpriserna skjuter i höjden. 
Rena döden för en bransch med nödvändiga ugnar som slukar ström. 
”Vi har tre gånger så höga elräkningar i månaden. Det blir över 50 000 jag måste ut med för elen varje månad. Det håller naturligtvis inte i längden,” säger en bekymrad, Per Ståhl, som driver klassikern Lomma Hembageri sedan 1990. 
Per tog då över verksamheten efter pappa Lennart som i sin tur var Lommas bagare sedan 1958. Lennart är idag 95 år och still going strong. Fast dagens kris är det värsta Lomma Hembageriet upplevt. 
”Jag ska nu träffa revisorn, så får vi se hur det slutar. Det ser mörkt ut,” fortsätter Per Ståhl och tar upp vad som förhoppningsvis ska bli bageriets räddningsplanka: Lomma Hembageris fastlagsbullar/semlor är berömda. 
Folk reser långväga ifrån för få smaska i sig bullarna. Brukar varje år vara en storsäljare. 
”Ja, vi hoppas mycket på det. Förra året tog vi 33 kronor bullen. I år måste vi höja till 35 kronor. Det är inte mycket, men vad ska vi göra. Vi borde höja ännu mer, men det går inte, säger Per Ståhl och skrynklar ögonbrynen. 
Nej, det är verkligen inget kul liv vara bagare i Sverige numera. Jag skulle gärna tryckt in en bulle i truten på Putin. En i varje öga och öra också, så det så.
FOTNOT: Efter jag skrev inlägget kom under eftermiddagen följande besked. Vid årsskiftet höjs elskatten med nio procent. Orsaken är att det hänger ihop med indexeringen av skatten i linje med inflationstakten. Så, Per Ståhl, det verkar som om det blir tuffare fram över. Trist men sant.

 

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Om bageriet börjar baka lite mer surdeg t.ex ett levain, ett valnötsbröd och några sorters surdegsfrallor så tror jag helt säkert att deras vinster vänder uppåt.

Idag är vi många som åker från lomma upp till borgeby och betalar bra pris för denna typ av bröd.

Anonym sa...

Dummaste jag läst! Det är ju inte så att dessa bakverk drar mindre el eller kostar mindre att producera. Så många är det nog inte som skulle köpa dessa så det skulle påverka ekonomin nämnvärt!!!

Anonym sa...

Håller helt med! Jag tror på en rejäl insamling från lommafolket! Samt att folk faktiskt stöttar och köper frukostfrallorna och brödet där!

Anonym sa...

Hej! Jag håller helt md om att ett annat sortiment hade hjälpt upp försäljningen. Det hade så klart inte minskat elkostnaden men elen hade använts för att producera bröd som konsumenterna vill ha och därmed kunde bidra till ökad försäljning och ett företag som inte riskerar att läggas ner. Gott surdegsbröd, levain, kardemummabullar mm önskas. Jag handlar antingen surdegsbaguetter på Slaktaren eller åker till Borgeby/Lund för att få riktigt gott bröd. Känns inte riktigt som att sortimentet har hängt med i tiden.

Anonym sa...

Frukostbullarna håller inte måttet. Håller helt med om att surdegsalternativ hade varit bra. Ser även gärna stenugnsbakat. Saknar St Jakobs som växte ur lokalen och flyttade.

Anonym sa...

Håller tummarna att det kommer gå bra

Anonym sa...

Klart att de håller måttet.

Anonym sa...

Semlor✅

Anonym sa...

Semlorna är riktigt goda, så dom ser vi framemot. Men hade precis som en del övriga sett en uppdatering av frukostbullar och bröd. Kämpa på!!

Anonym sa...

Knappast Putins fel att politikerna höjer elpriset till orimliga proportioner.

Anonym sa...

Det är såklart subjektivt, men för min del tycker jag inte att brödet håller måttet. Deras semlor däremot är fantastiska - helt enig. Jag gjorde själv en rundringning för ett 3-4 år sedan när jag skulle beställa en tårta. Jag ville veta hur mycket bagerierna gjorde själva. Efter det slutade jag beställa tårtor på hembageriet och övergick till att enbart beställa på ett annat bageri i kommunen.

Anonym sa...

Håller med ovanstående att en ökad försäljning med det vi kunder efterfrågar naturligtvis ökar inkomsten. Utöver surdegsbröd mm saknar jag fler bakverk som är mjölkfria tex. semlor med sojagrädde. Vi är många som är allergiska mot mjölkprotein, laktos eller är vegetarian/ veganer. Vet bagerier/ konditorier med dessa utbud är väldigt populära. Hoppas att ni får finnas kvar

Anonym sa...

Vi alla måste hjälpas åt i dessa tider, och vi måste ställa upp för Lomma Hembageri, så attvi får dessa fantastiskt goda fastlagsbullar! du kan ned allsäkerhet höja med ytterligare 1 krona!

Anonym sa...

Med trevligare attityd från personal och ägare skulle kanske fler komma. Se och lär av Syrenen som har trevligt bemötande och får mina besök.

Anonym sa...

Det är inte, som det felaktigt påstås att det är Putin priser. Det är sossepriser, hade inte den förra regeringen lagt ner 6 reaktorer, hade vi inte suttit i den här sitsen!!