måndag 19 november 2018

Kalle Lind glömde bort Sickan Carlsson-helylletjejen nakenmodell i dag

Jag läser just nu, Kalle Linds senaste bok, Snedtänkt. En väldigt underhållande bok om artister som var stora svenska stjärnor. Numera döda och i stort sett bortglömda. 
Vissa inte ens ett minne blott. 
Kalle Lind tröskar till viss del slarvigt, men intressant, igenom ett 20-tal ”odödliga”. 
Fast han missar ett och annat guldkorn. 
Ett sådant är onekligen hela Sveriges lilla älskling, Sickan Carlsson (1915-2011) som debuterade redan som tioåring i Barnens brevlåda med Sven Jerring. Hon sjöng om blåsippor. 
Artistvägen utstakad. 
1932 slog hon igenom som 17 år i lustspelet, Vi som går köksvägen, med lustigkurren Thor Modéen. 
Även han bortglömd av Kalle Lind. 
Året efter kom första SF-filmen, Kära släkten, med Gösta Ekman d.ä. och Tutta Rolf. Sedan var Sickan Carlsson den stora kvinnliga filmstjärnan med oräkneliga roller i svenska pilsnerfilmer samt andra, där Sickan fick spela sött kuttersmycke. 
Och så sjöng hon, för glatta livet. Med fin ljus röst.
I eftermiddags-måndag-slog jag mig ner i TV-soffan och hamnade mitt i en Sickan Carlsson rulle från 1952, En fästman i taget. 
Plötsligt har Sveriges lilla älskling fått rollen som nakenmodell. Nu blev jag intresserad på riktigt. 
Jag riktigt hör hur landets pastorer 1952 gnissla tänderna. Hon skulle målas av som en fäbodjänta. 
Fast naken. 
Då satte Sickan ner foten. 
Någon måtte fick det allt vara. 
Närmare än vad bilderna från filmen, här nedanför blev det inte.  Endast ryggtavlan var "nästan" naken. Resten ett stort badlakan.
Suck. 
Där blev man blåst. 
Annars var Sickan Carlsson gift under många år med Sölve Adamsson. Jo, det var han med kondomerna...om nu någon minns det. 
Kalle Lind skriver till mig, angående varken Thor Modéen eller Sickan Carlsson finns med i boken. 
"Vill bara säga att jag inte glömt vare sig Sickan eller Thosse. Men alla rymdes inte i just den här boken."
Bortsett från det, svarar Calle Kalle Lind med: 
"Hoppas många läser din bok. Den är verkligen underhållande. Kul läsning om artister vi en gång älskade, men till stora delar glömt bort 2018."
 

Inga kommentarer: