fredag 2 november 2018

Dagens glada nyhet i byn: Lomma-Ali får stanna kvar

Ali Burhan som driver Alis frukt och grönt i Lomma centrum gör tummen upp. Meningen var att Alis populära verksamhet skulle försvinna från platsen denna hösten. Förra hösten kom uppsägningen. 
Verksamheten skulle tvingas flytta. 
Frågan var bara var? 
I de framtida kommunala planerna ska området rivas. 
Nytt byggas. 
Tack vara ett drygt arbete med ta fram en detaljplan, har Ali Burhan fått två års förlängning. Snacka om att få pusta ut.
”Jag fick en uppgörelse med kommunen. Får stanna två år till på platsen med min verksamhet. Jag är väldigt glad över det. Det ger mig ytterligare andrum,” berättar en glad, Ali Burhan, för mig. 
Ali kom till Lomma med sina frukter och grönsaker i m itten av 2000-talet (ungefär). Det började i liten skala som torghandel på Centrumtorget. 
Ali driven. 
Lommaborna strömmade till-se min bild här nedanför från september 2007.Verksamheten växte så det knakade på torget. 
Då kom dråpslaget. 
Hela Centrumtorget med byggnader och allt skulle jämnas med marken. 
Nytt byggas. 
Ali flyttade en bit bort när rivningsmaskinerna rullade in över torget. Inte alls världens bästa lokaler, men ändå. 
Han utvecklade också verksamheten med blomsterförsäljning. Det var nödvändigt. Butikerna i Lomma lärde sig snabbt av Ali, att kunderna inte ville ha dålig kvalité i grönsaksdisken. Alis koncept kopierades. 
När Ali Burhan äntligen fick ordning på sitt nya försäljningsställe, med tält och allt, kom ännu ett nytt rivningsbesked. 
”Trist,men nu får jag i alla fall stanna två år till. Det blir viktiga två år,” säger Ali Burhan och gör tummen upp.
En glad nyhet, är alltid en glad nyhet. 

Inga kommentarer: