måndag 19 november 2018

Hemmets handbok i barnuppfostran-bebisar agas

Det här är rena skräckboken. 
Huru skola hemmen fostra barnen till lydnad, lyder titeln på den stolliga skräckboken. Den fanns på riktigt. 
Populär var den också. 
Fick tryckas i en andra upplagan som kom ut 1916. 
Ett unikt skräckkabinett över hur hemmet skulle fostra sina små telningar i Herrens tukt och förmaning. 
För bara 102 år sedan. 
Jag fann denna samlingspärla i ett bokantikvariat i Göteborg vid en annan regeringskris för ca 40 år sedan. 
Jag läser och baxnar. 
Ett litet barn som dödar en fluga kan förvandlas i vuxen ålder till mandråpare (står så, stavas så).
Barn ska inte besöka städer, fabriks-och industriorter. Där kan de ledas i frestelse. Dryckenskap och osedlighet. 
För över 100 år sedan var Sverige ännu så länge ett bondesamhälle. Kyrkan med kyrkoherden i spetsen styrde och ställde med folket. 
I skräckboken (min anm.) håller den okände författaren med endast K.G. som signatur, och räknar upp hur hemmet ska bestraffa sina barn med ris, stryk och Herrens heliga skrift. Värst av allt. 
Även 1-2-åringar ska agas för bli vettiga Gudfruktiga människor som vuxna. Aga små bebisar möter inga problem. 
Jag blir förbannad över vilken makt kyrkan hade förr i tiden. Ända in i barnkammaren i hemmet föga lugna vrå. 
Jag har googlat efter boken. 
Den finns inte. 
Författaren (K.G.), förmodligen en präst, förblir en hemlighet.
Nej, det var absolut inte bättre förr. (klicka på textbilden från boken här nedanför, lättare att läsa)

Inga kommentarer: