fredag 26 november 2021

Memoarflik: När vår nästa kulturminister och jag reste i Kina

 

Plötsligt satt hon där i min TV. Kulturnyheterna i SVT körde igår kväll-torsdag-ut att Lawen Redar(S), 32 år (till höger på bilden), är glödhet kandidat till bli vår nästa kulturminister i Sverige. 
Jag höll på trilla av TV-soffan. 
Visst, jag hade haft mina aningar, men ändå. Landets tunga kulturnissar föll snabbt in i kören. 
Amanda Lind(MP) kommer som bekant lämna sin post som kulturminister. Lawen Redar(S) kommer garanterat bli vår nästa kulturminister. 
Jag blir stolt. 
En mycket begåvad kvinna. 
En gång i tiden reste vi tillsammans omkring i Kina och insöp den udda kulturella atmosfären. 
Det var ett äventyr, vill jag lova. 
I Shanghai en märklig fantastisk cirkus. Nattåget till Peking en svårslagen upplevelse. 
Lawen skålade i läsk för mig. 
Jag fyllde nämligen år. 
En märklig kulturell högtid mitt i natten, skulle man kanske kunna säga.

I Peking blev det naturligtvis den berömda operan. 
Vad ska man annars kunna ladda en blivande kulturminister med? 
Kineserna själva kallar det enbart teater. Det var britterna som en gång i tiden började kalla den kinesiska teaterkonsten för opera. 
I verkligheten en kulturupplevelse av rang. Sången ett problem för västerländska öron. De vackra dräkterna däremot en fröjd för ögat. 
Kunde väl aldrig drömma om att Lawen en gång i framtiden skulle kunna bli Sveriges kulturminister. 
Nu är hon där. 
På tisdag lär vi få veta. Om inte mer politisk strul ställer till det. Då ska nämligen Magdalena Andersson presentera sin nya S-regering. 
Jag håller på dig, Lawen Redar. 
Tummen upp!

 

1 kommentar:

Unknown sa...

Är det något att skryta om?