torsdag 11 november 2021

På tal om brännskador-Lena från Lomma fick glödhet frityrolja över sig

 

Här kan vi tala om en maffig plågsam brännskada. Lena som driver Gatuköket i Rolsberga på vägen mot Hörby, fick 190-gradig frityrolja över sitt vänstra ben. 
Det mina vänner är ett eländes elände. 
Vansinnigt plågsamt, inte minst. 
Lena berättar själv för mig om olyckan: 
”Jag städade fläkten, råkade välta flaskan med avfettningsmedel rakt ner i fritösen, som gjorde en svallvåg av 190 gradig olja som träffade benet. Jag är glad att jag inte fick det i ansiktet eller på händerna. 
Jag fattade inte först, att jag fått den kokande oljan på mig. Så jag började städa upp oljan från golvet. Rätt snart kände jag att det började göra ont. Jag fick stänga för dagen och ta av mig byxorna. Då förstod jag.” 
Som sagt var, eländes elände. 
Sedan dess har det blivit otaliga besök till sjukvården både i Kristianstad och Lund för omläggning och översyn av den maffiga brännskadan. Riskmomentet är att åka på en infektion. Min brännskadade hand som nu läkt är jämförelsevis en droppe i havet. 
Fast det tar sin tid att få ny hud. Smärtan ska vi inte tala om. Den kan upplevas formidabel. 
Trots den omfattande brännskadan, jobbar Lena varje dag i sitt Gatukök. Idag-torsdag-står bruna bönor med fläsk på menyn. Ack så gott. 
Hur mäktar du med, Lena? 
Det är inte alls omöjligt du känner igen Lena. Jo, hon är den trevliga tjejen som under 16 år jobbade i den numera nedlagda Järnvägskiosken i Lomma. 
Tänk som det kan sluta. 
Var rädd om dig, Lena. 
Vi Lommabor håller tummarna för dig.

 

Inga kommentarer: