tisdag 30 november 2021

Lommanatt: Två kinesiskor höll mig vaken

 


Det gäller skaffa sig nattliga upplevelser. 
Två kinesiskor höll mig vaken i natt. Dessutom bjöd dom på en blixtrande uppvisning. 
Inte alls dåligt. 
Sämre kan man ha det. 
Jag gick nämligen upp och såg bordtennisfinalerna i natt 02.00 (tisdag). Det började med damernas VM-final mellan två kinesiskor, Wang Manyu och Sun Yingsha. 
En fantastisk match med slagserier som var från en annan planet. 
Till slut började TV-kommentatorerna, Chris Härenstam och Jan-Ove Waldner, skratta åt damernas uppvisning. För det var löjligt bra. 
”Man kan tro vi tittar på ett TV-spel,” sa Härenstam, letade i minnet om han sett något liknande. 
”Ja, helt otroligt. Makalöst,” svarade Waldner som ändå sett och upplevt det mesta vid pingisbordet. 
Själv fick de vidunderliga damerna mig klarvaken. Mitt i natten satt jag där och gapade.
Däremot gick det sämre för våran Truls, 19 år med plats 77 på rankinglistan. 
Fan själv blev åt helvetet för svår. Men så är Fan med sina 34 år rankad etta i världen. 
Under förmiddagen följde jag så den svenska politiska hönsgården. 
Det var lagom så kul. 
Kvar på näthinnan sitter de två kinesiskorna. 
Wang tog hem den kinesiska bordtenniscirkusen. Och föll samman av glädje. 
Det gör snart jag också. 
Av trötthet.

 

Inga kommentarer: