lördag 6 november 2021

Hands Up-Lommavintern lurar bakom knuten och jag klagar

 

Vi glada gubbar och gummor som flänger omkring med våra el-scootrar är levande vintertermometrar. 
Tio grader är en helig graal. Bägaren Jesus och lärjungarna drack vinet vid den sista måltiden. 
Under tio grader börjar kylan invadera våra arma kroppar. Vi sitter stilla i våra elmaskiner. Då biter kylan snabbt. Vindarna ska vi inte tala om.
Under fem grader börjar vi hacka tänder. 
Vid minusgrader vill vi få döden undanstökad fort. Då håller vi oss hemma i värmen. 
Jag minns min första vinter med min el-scooter. Vilken chock. Vindar av is. 
Det var som övernatta i en bivack på Antarktis. Du får väl klä på dig ordentligt, hör jag dig säga. 
Jodå, jag äger utrustningen. 
Med råge. 
Inköpt till en Sibirienresa och 50 minusgrader. 
Problemet är att du sitter absolut el-scooter-stilla som en stenstod. 
Då stoppar inga kläder när vinterkylan kommer. 
I Lomma kan luften dessutom vara jävligt rå. Nu är vi snart där. Burrr...kom tillbaka sommar.

 

Inga kommentarer: