måndag 15 november 2021

Här ”skräddarsyr” Anneli min hjärtmedicin-bloggen avslöjar en nyhet för 100 000-tals svenskar

Det ni nu ska få läsa om, kan bli en enastående framgång för den medicinska behandlingen inom svensk sjukvård. Din medicin ”skräddarsys”, så den passar in i just din sjukdomsbild. 
Om du lider av förmaksflimmer, vill säga. Vilket närmare en halv miljon svenskar gör. 
För en tid sedan kontaktades jag av min hjärtläkare, dr Platonov, på Lunds Universitetssjukhus. Jag lider av flimmer sedan 17 år tillbaka. Från och till har medicineringen med waran ställt till för mig. Gett mig allvarliga och livsfarliga blödningar.

Även kraftiga störtblödningar från näsan. Krävt sjukhusvård för få stopp på eländet. 
Jag lovar. 
Inget kul alls-se bilderna här ovanför. 
Nåväl, min hjärtläkare undrade om jag ville ställa upp på en omfattande forskningsstudie. 
Självklart, svarade jag. 
Därför träffade jag sjuksköterskan med spets, doktorand, Anneli, idag-måndag-på det stora sjukhus. 
Anneli gav mig en hyfsad stor hjärtundersökning. Frågor besvarades och mycket annat. 
Till slut sesam öppna dig: blodprover. 
En behandlingsstrategi baserad på biomarkörer i blodet. Alla har det inte. 
Jag hade det. 
Träff. 
Tack. 
Därför kommer jag i veckan få info från Anneli vilken hjärtmedicin kan skräddarsys just till mig. 
Blödningsrisken elimineras. 
Även i bästa fall minimeras risken för stroke. Vi får se hur det slutar. 
Jag jublade hem till Lomma. 
Min insats kan i framtiden rädda många andra från att förblöda. 
Och kanske till och med slippa åka på en stroke. 
Det är sådan besked man blir så glad över.
Nej, jag skiter i köpa mig en triss-lott. Har redan en vinst på gång.
Livet.
Vem tackar nej till en skräddarsydd medicin?
Knappast någon.
FOTNOT: Jag har maskat vinjettbilden. Personliga uppgifter.

 
 
 


 

Inga kommentarer: