fredag 12 november 2021

Unik hobby: Vad letar Rickard efter i Lommabadet?

 

När jag i förmiddags passerar förbi Centrumbadet i Lomma, ser jag en mörk figur (inringad) ute i vattnet. Inte ens kråkan som är på väg knalla ut ur bild visar något större intresse. Badsäsongen är slut sedan några månader. Därför blev jag nyfiken. 
För visst är det en människa som sakta rör sig framåt i det kylslagna vattnet. Verkar som han-jo, det är en mansperson-letar efter något. 
Jag intar en betydligt bättre position. Kommer helt enkelt närmare mannen som är iförd en torrdräkt. Hörlurar på huvudet. 
En märklig intervjusituation tar sin början. 
”Vad gör du?” 
Skriker jag, så det hörs till Danmark. 
”Letar efter smycken,” 
Vrålar mannen till svar. 
Jag förstår att han kör med en vattendetektor över sandbotten. ”Hittar du några smycken?” 
”Nej, här är helt dött,” svarar mannen något uppgivet. 
Det visar sig, att jag för första gången i mitt liv sprungit på en livs levande smyckesletare. Bytet är badande som i somras tappat sina smycken i plurret. 
”Brukar du hitta några smycken?” 
Ja, vad ska man fråga en smyckesletare om. Nu börjar jag dessutom bli hes. 
”Oja. Inget ovanligt alls.” 
Nu är mannen också hes. 
Jag känner väl till bärnstensletare nere i Falsterbo, men smyckesletare!? 
Aldrig hört talas om. 
Mannen med den minst sagt udda hobbyn, heter för övrig Rickard och är från Malmö. 
Om nu någon undrar.
Skattletaren som går till botten med saker och ting.
Bättre lycka nästa gång, säger vi väl då.
 

 

Inga kommentarer: