lördag 10 juni 2023

Jordgubbar i Lomma: Alis hustru sjuk

 

Mitt i jordgubbsriket på Centrumtorget i Lomma står Sarwa. Säljer fräscha jordgubbar till sugna Lommabor. Sarwa,47, är gift med Ali som driver populära Frukt och Grönt en bit bort. Alla i Lomma känner väl till paret sedan snart 20 år tillbaka. Sarwa har en mjuk och behaglig framtoning som är lätt att bli förtjust i. 
Jordgubbsförsäljningen är hennes rike. Vad ingen känner till är att allt höll på rasa samman. 
”Det var för ett år sedan. Jag var i Kurdistan och hälsade på min sjuka mamma som är 85 år. Plötsligt fick jag svårt att svälja. En läkaren tyckte jag borde söka vård, när jag återvänt till Sverige. I maj i år blev jag opererad i sköldkörteln i Lund. Före midsommar hoppas jag få reda på vad jag drabbats av,” berättar Sarwa för mig och jag suckar djupt. 
Sjukdomar är ett gissel. 
Paret Ali och Sarwa har tre vuxna barn. Familjen tillhör den invandrargruppering som genom hårt arbete lyckats i Sverige. Jordgubbarna ger en sådan här solig dag, trots allt hopp om livet.
Vi skänker våra hjärtan till Sarwa.
Det är hon värd.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Önskar dig god bättring!!! 🌹🌹🌹