måndag 12 juni 2023

Butikstök i Lomma: Nypotatisen kraschlandade i svenska språket

 

Läser i Sydsvenskan om att Lomma får allvarlig kritik sedan Inspektionen för vård och omsorg, IVO, granskat kommunens fem äldreboenden: otillräcklig kompetens, svag svenska, riskabel läkemedelshantering och bristande dokumentation kring vårdtagare. 
Det är minst sagt allvarligt. Detta med tanke på att man själv snart står i kö för den kommunala åldringsvården. Fastnade för bristande kunskaper i svenska språket. Inte minst viktigt med tanke på läkemedelshanteringen. 
Fel där och man kan dö på fläcken. 
Andra sidan kan det svenska språket även kraschlanda bland oss svenskar. Fick mig en avhyvling idag. 
Tänkte mig handla nypotatis i en centralt belägen butik i Lomma. 
Fann inga jordiga nypotatis. 
Frågade en äldre anställd herre som pysslade med blomkål. Fick en irriterad nickning bort mot potatislådorna till svar. Där fanns som sagt var inga nypotatisar. 
Nytt försök. 
Nu med en anställd ung kvinna. Hon förklarade tydligt på klockren svenska att de låg där borta. Pekade mot potatislådorna. 
Ännu en ung anställd skyndade till. Bekräftade även hon på klockren svenska, att de låg just där borta. 
”Möjligen vill kunden har mindre potatisar,” sa så till slut den ena till den andra. 
Jag förstod. 
Språkförbistring. 
De menade att de potäter som låg i lådorna inte låg där igår utan var nya för dagen. Alltså inga nypotatisar men ändå nypotatisar. För dagen. 
Jag gav upp. 
Tur det inte handlade om mina mediciner. Då hade det gått riktigt åt helvete. 
Nypotatis är gott.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt, roligt inlägg!🤗