lördag 24 juni 2023

Lommatankar i bitar: Från ubåtsdramat till revolution i Ryssland?

 

Det händer saker i TV-soffan. När allsvenskan i fotboll tar semester, trodde jag på lugn och ro hemma i Lomma. Ack vad jag bedrog mig. 
TV-soffan har blivit hetare än på länge. 
Det förfärliga ubåtsdramat med Titan skakade om. Fem personer fick en fasansfull död i havets djup. (texten fortsätter efter bilden)
Då gick det betydligt bättre för hjälten i Illustrerade Klassikers utgåva. Jules Vernes, En världsomsegling under havet. Den kom ut i mitten av 1950-talet. 
Jag var nio år gammal. Blev helt såld på Vernes fantastiska saga från 1870. Satte sig som berg i mitt huvud. Det var ett äventyr jag själv gärna ville uppleva. 
Fram till Titan utsattes för en implosion och sanningen kom upp till ytan. 
I morse väcktes jag av CNN och BBC. 
Ryssarna har invaderat sig själv. 
Ni läste rätt. Helt galet på sitt vis. Putin måste ha det stöket hemma i Kreml bland alla tomma vodkaflaskor. Ny revolution på gång? 
Tja, vem vet hur det här kommer sluta. Det märkliga är att Putin utan blinka erkänner, att man faktiskt har invaderat sig själva. 
Världen är galen. 
I alla fall i Ryssland.
Bättre än en saga.
Faktiskt.
Jag ska försöka få samman mina tankar som gått i bitar. Hur nu det ska gå till?

 

 

Inga kommentarer: