måndag 26 juni 2023

Lekstuga för barn-en sommarcontainer i Lomma (och så gick det till förr i tiden)

 

När jag var en extra liten rar gosse älskade jag leka i en lekstuga. Det var för det mesta extra små förtjusande tjejer som bjöd in till lekar i dessa små söta lekstugor. 
Rollfördelningen skiftade. 
Ibland var man baby. 
Sköttes omsorgsfullt av mammarollen som spelades av grannens flicka. Bytte t o m blöjor på en stackare. Lagade mat som bestod av gran-och tallkottar. 
Det hände också man antog rollen som pappa. Drack mormors vinbärssaft ur en pappersmugg. Låtsade det var en pappa grogg. Vinglade omkring i sjömanskostymen och sjöng något obegripligt. 
Pappa upp i dagen. (texten fortsätter efter bilden)
 
                             (illustration)
 
Ja, det var tider det, mina vänner. 
Förstå min förvåning när jag upptäckte en container nere vid Amfiteatern i Lomma. Det visade sig vara en sommarcontainer, alltså en lekstuga för barn. 
Det är Centralens fritidsgård som ska flytta in i containern. Syftet är att skapa en trygg mötesplats för barn, ungdomar och-hör och häpna-vuxna. 
Vuxna fick absolut inte vara med och leka i våra lekstugor för 70 år sedan. 
Vuxna portförbjudna. 
Absolut.
Det var banne mig roligare förr i tiden. 
Jag ska höra med mina grannar, Boel och Benny, om de inte kan sätta upp en lekstuga i Täppan. Benny och jag kan alltid dricka grogg. 
Klart roligare i en lekstuga, än i en trist container, så det så.
Tjoflöjt!

 

 

Inga kommentarer: