fredag 23 juni 2023

Kaos med Gud-Midsommarfirandet i Lomma

 

Den infällda bilden är bossen för klassiska Folkets Hus i Lomma, Filip Åkerberg. Han har all min beundran. 
När Hagen lade ner sin midsommarstång för flera år sedan. Ja, då tystnade midsommarfirandet i Lomma. Midsommarafton 60 mil från Dalarna blev plötsligt tom i byn. Tystnaden spred sig över nejden. 
Inget kul alls. 
Då slog Filip Åkerberg näven i bordet, så folkdräkterna landet runt skakade. Han tog på sig rätta till det som gått fel med premiär förra året. 
Det kom gott om folk. 
I år kom ännu fler. 
Lommaborna hade fått sitt eget Dalarna. Även om majstången är så liten att den knappt syns i mängden. Högtalarsystemet sett sina bästa dagar. Folk kom från alla håll och kanter. Barnen hoppade och studsade. Allsång, grodor och mys på det. Mitt i röran träffade jag en bekymrad Filip. 
”Kaffet tar slut, bullar och kakor tar slut. Allt tar slut. Trångt om saligheten är det också,” säger Filip och skrynklar ögonbrynen. 
Kaos med Gud, skrev jag i rubriken. 
Det stämmer. 
Fast mysigt hade folk det ändå. 
Det regnade inte.
FOTNOT. Kaos är granne med Gud, är en berömd pjäs av Lars Norén. Jag sparade grannen. Om någon undrar.

 



Inga kommentarer: