söndag 16 april 2023

Lomma grävde upp Karl XII-en huvudlös krigarkung

 

Jag har skaffat mig en hobby. Varken börjat spela golf, eller virkat små dukar som Gustav V. Läste i stället in mig på krigarkungen Karl XII(1682-1718). 
En hobby så god som någon. 
Visste egentligen inte mycket om människan. Mer än att han var en ruggig tyrann. Nu vet jag betydligt mer eller möjligen ännu mindre. (texten fortsätter efter bilden)
Tog höjd på karolinerna. Kungens berömda soldater som hade ett helvete i fält. 
När armén på 30 000 man fraktades med segelskutor från Stockholm till sitt första fältslag(1700) mot den Sachsiska armén, hade redan 10 000 karoliner avlidit på grund av svält, pest och umbärande. 
Ingen mat att tala om. 
Man åt helt enkelt upp de polska böndernas djur. Om det nu fanns några, vill säga. Många karoliner kastade sig på fallna trädstammar och tuggade i sig barken. 
Några transportmedel fanns inte. Det gällde marschera vida omkring i hela Polen och samtidigt utkämpa otaliga grymma fältslag med döden som kompis. (texten fortsätter efter bilden)
Krigsskador ett helvete på jorden. Fältskäraren sågade, högg och skar av armar och ben utan bedövning. Infektioner stod som spön i backen. 
Vid det berömda slaget(1709) i Poltava i dagens Ukraina segrade Tsar Peter. Tusentals svenskar togs till fångar. Fick sedan marschera 80 mil till Moskva. Vissa fick knalla vidare till Sibirien. 
Snacka om mardröm. (texten fortsätter efter bilden)
Vid det nordiska kriget mot Norge 1718, fick Karl XII en idé. Den svenska truppen skulle ta med sig egen mat. Redan brandskattade svenska hushåll fick bidraga med torra skorpor, ärtor, havre, korn, gryn, späck, salt, tobak, brännvin och hö till hästarna. 
Ett förråd på 65 000 ton. 
Hur det skulle fraktas tänkte aldrig kungen på. Nåde den som inte levererade. 
Det fick gå som det gick. 
Åt helvetet. 
Persedlarna undermåliga. 
Många frös ihjäl. 
Hårda bud för 40 000 man och 20 000 hästar. Hela Sverige drabbades dessutom av svältdöden som tack för hjälpen. Nej, den svenska krigarkonungen Karl XII var banne mig huvudlös. Visst är det en intressant hobby jag skaffat mig? 
Du har fått ett litet axplock. Klart roligare än spela biljard på Havsblick i Lomma.
Kalle tolvas huvudlösa uniform. Utställd på Livrustkammaren i Stockholm. 
Där kan den gott få stå.

 

 

 

 

1 kommentar:

Karl Bergman sa...

Bra där, nästan så att jag skäms över att heta Karl.