torsdag 13 april 2023

Det var en gång: Mångmiljonregn över Lommaborna-vann storkovan!

 

Det var en gång i tiden, för 34 år sedan. Bilden här ovanför är från just denna svunna tid. 
Lommaborna tog hem segerpotten och vann sammanlagt 10 miljoner(idag över 21 miljoner) på tips, lotter, vinnarkonton, spel och dobbel. Lommabornas plånböcker sprängdes av alla vinster. Strålande tider, härliga tider som Thor Modéen, sa på sin tid. 
På bilden fr v Doris Åkesson, Järnvägskiosken, Berth Nilsson, bankdirektör SE-banken och Nils-Erik Ohlsson som då drev den omåttligt populära tobaksaffären vid Centrumtorget i Lomma. Rena rama spelhålan. 
Eftersom jag på den tiden rörde mig mycket ute i samhället, hade jag snart nog nosat upp hur jättelika pengavinster flödade ut över lyckliga Lommabor. Jag skrev en mycket uppmärksammad artikel i Kvällsposten om det.(texten fortsätter efter bilden)
Vad jag däremot aldrig skrev om var den stora hemligheten. Hur kunde jag fixa så SE-bankens huvudkontor i Malmö körde ut 10 miljoner kronor till Lomma? 
Allt för bilden med alla pengarna. 
Det var inte helt lätt. 
Mycket diskussioner. 
Bankrån var mer vanligt än ovanligt på den tiden. Till slut stängdes Centrumtorget av. SE-banken låg där restaurang Slaktaren ligger idag. 
Säkerheten rigorös. 
21 miljoner i dagens penningvärde på plats. 
Allt gick bra. 
Blev en kul bild i Kvällsposten. 
Veckan efter publiceringen vann Nils-Erik Ohlsson själv över en miljon, två mille i dagens penningvärde. Fast det är en helt annan historia. 
Det var en gång, som sagt var. 
Jag minns det som igår.

 

 

Inga kommentarer: