onsdag 26 april 2023

Krigsrapport Lomma: Du kan sova gott!

 

Sedan ryssarna invaderade Ukraina den 24 februari förra året, har världens länder fått spader. Det rustas som aldrig förr. Människan har fullt upp med att tänka ut ännu hemskare vapen, än vad som redan finns. 
Sverige som rustat ner sedan början av 1990-talet, rustar åter upp försvarsmakten. 
Militären firar rena julaftonen. 
”Här ska jävlar skjutas” 
Då kan det var skönt att få reda på att i Lomma råder ingen som helst vapenhysteri. 
Inte ens en knallpulverpistol har jag upptäckt vid mina turer ut i byn. 
Inte ens en släng av den pågående jättelika militärövningen Aurora 23, har jag sett röken av. 
Tydligt är att man inte alls räknat med någon invasion från Danmark. Öresund med de danska huskropparna i fjärran vid klart väder ser fridsamt ut. Ingen örlogsflotta finns att skåda. Bra en sådan sak. 
Är det något jag hatar, så är det krig. Barndomens indianskrud passar fortfarande. Det är väl det mest krigiska jag i all hast kan komma på. 
Nej, vi Lommabor kan fortsätta sova gott. 
I natt i alla fall (hoppas vi på).

 

Inga kommentarer: