onsdag 13 oktober 2010

Florencio blir den första gruvarbetaren i Chile att räddas


Florencio Avalos, 31 år, blir den första gruvarbetaren som kommer att hissas upp i räddningsröret. Just nu pågår ett intensivt arbete innan kapseln kan sänkas ner de 600 meterna till de 33 instängda gruvarbetarna. De har suttit instängda i berget i 68 dagar.
Nedfärden beräknas ta 25 minuter. Hur lång tid det sedan tar att få upp Florencio Avalos är det egentligen ingen som har kläm på. Det finns en hel del hakar på vägen, har jag förstått.
Här kommer en.
Tack vare Sky News får jag reda på, att först om två timmar ca kl. 03.00 svensk tid, kommer kapseln att sänkas ner. En ”torr” testkörning av räddningskapseln kommer att genomföras, för att en sista gång kontrollera funktionen,innan den första av de 33 gruvarbetarna hissas upp. Det tekniska systemet måste alltså testas ännu en gång
. Räkna med fler tidsförskjutningar.
Bara jag ser kapseln-här nedanför-får jag mardrömmar.
Det kommer alltså att ta sin tid innan Florencio Avalos kommer att kunna börja hissas upp från den kapsejsade gruvschaktet.
En tröst kan tyckas vara att president Barack Obama meddelade i natt, att han ber för de instängda gruvarbetarna och deras familjer.
Vi får se hur det gått i morgon bitti. Jag hoppas på att få möta leende och lättade gruvarbetare. Ovan jord.
Välkommen upp till världen, Florencio. Du har precis blivit världskändis.

DN HÄR!

1 kommentar:

Plupps krypin sa...

Härligt att de äntligen får träffa sina familjer.
Ha det gott. Yvonne