lördag 9 oktober 2010

VARNING: Se upp med att lägga ut barnbilder på nätet!

Jag kan själv konstatera att vänner och bekanta i utkanten, inte drar sig för att tapetsera Facebook med bilder på sina små telningar. Jag har också hamnat i bloggar där dom egna barnen exponeras som tavlor av Picasso.
Det är stolta mammor och pappor. Det är stolta mor-och farföräldrar. Det är ingen hejd på det.
På min blogg exponeras inga barnbilder. Mina egna söner är stora lufsar. De har egna hjärnor. Mina barnbarn skyddar jag. Aldrig någonsin att jag skulle sprida bilder av dessa sötnosar som fladdrande höstlöv till vem som helst ute i den stora vida världen.

Mannen på den suddiga frimärksbilden heter Peter Cameron. Han är inte mycket för att lysa i nätets enorma bildhög. Peter Cameron är chef för det australiska nätsäkerhetsföretaget AVG Technologies, en jätte på marknaden.
De har undersökt ca tio länder (Sverige ingår inte) och bl a kommit fram till följande:
”81 procent av alla barn under två år har för närvarande någon typ av digital dokumentation eller fotavtryck, med bilder av dem upp på nätet. Vart fjärde barn redan före födseln som ultraljudsbilder.”
Jag har läst rapporten. Värst är USA med 92 procent. Peter Cameron menar att denna bildhysteri av våra små på nätet, kan bli en obehaglig upplevelse för dem längre fram i livet. Ja, rent utav en plåga, så tänk på vad ni gör när ni exponerar de små liven inför en världspublik.
Tyvärr är det få som fattar att så är fallet.
Och så då alla pedofiler som slickar sig om munnen.
Usch!

Inga kommentarer: