onsdag 13 oktober 2010

Manne lägger ner Lommas ”videobutik”



Hyrdöden.
Hos Manne på Strandvägen i Lomma har man kunnat hyra sig en rulle i 16 år. När det hette videobutik gick det som bäst. För övrigt. I folkmun alltid VIDEObutik.
Manne passar på och gör en Garbo. Han vill inte vara med på bild. När det gick som bäst, hade han fem butiker i Lund, Arlöv, Malmö och så den i Lomma.
-Butiken i Lomma är den sista jag har kvar. Nu säljer jag ut vad jag har. Ska man driva en sådan här uthyrningsbutik i dag, måste man mixa upp utbudet med mer än bara filmer. Nu är det slut, säger Manne.
En epok i Lomma är på väg i graven. Den första videobutiken i byn öppnades i början av 1980-talet. Var det vid stationen eller nere vid kommunalhuset? Jag minns inte så noga. Det spelar egentligen ingen större roll.


Biografdöden.
Ja, den har härjat i 50 år. Första rensningen kom med TV:s genombrott. Då försvann i Malmö sådana godingar som Scala, Crab och Capitol med Richard Widmark och Alan Ladd, höll jag på att skriva.
I mars i år högg döden tänderna i Royal i Lund, mera klassisk som Saga, vilket den hette vid starten 1938. Det är Royals död ni ser på vinjettbilden. Sorgligt.
Fast det märkliga är att folk i dag ser mer film än någonsin. Det är bara sättet som man ser filmerna på som ändrats.
Numera laddas det ner filmer på nätet. Eller så kan du köpa en DVD samtidigt som du handlar köttfärs. På nätet är du bara ett knapptryck bort till en kasse med DVD-filmer. Själv har jag, både natt och dag, drösvis med film i TV. Utbudet är gigantiskt.
Videobutikerna döptes om till Film o Musik efter det att DVD:n tågade in i folkhemmet.
Nu har intåget till nostalgihyllan börjat.
Fast visst saknar jag de gamla fina filmaffischerna.
Och Mmmmmarabou...



I eftermiddag fick jag veckans olidligt spännande upplaga av Lommabladet. Där ser jag att Garbo, alltså Manne Hultström, framträder på bild. Märkligt
Jag är nog inte tillräckligt fin.
Surt sa räven.
Ni som vill njuta av Manne på bild. Länken HÄR!

1 kommentar:

Mary B sa...

Affischerna finns iallafall kvar. Låna gärna några filmaffischbilder från www.nordicposters.se !