lördag 23 oktober 2010

-Släng dig i väggen, Aschberg. I Lomma råder Grannsämjan


De flesta av oss har säkert sett något av Robban Aschbergs program, Grannfejden i TV3. Grannar som far i luven på varandra, så näshåren ryker. Det är ingen hejd på ovänskapen. Det där är över måttan trist.
Nej, låt mig då berätta om hur det går till i min bostadsrättsförening, Skrattmåsen, i Lomma. Vi tar ett kliv in i verkligheten.
Under lördags förmiddagen sammanstrålade vi grannar i vår trivsamma lokal och löste Melodikrysset.

Ring så spelar vi tonade ut och in tonade programledaren Anders Eldeman.
-Vågrätt ett och lodrätt ett, sa han.
Musik och smäktande vacker sång.
-Setterlind och Staffan, sa min granne Lars-Erik direkt. Vi andra strålade i kapp. Lars-Erik knäckte själva nyckeln på en gång.
Gladast blev jag. Eftersom jag är fullständigt ointresserad av alla tänkbara former av korsord. Men min näsa för folk med kunskap är oslagbar. Lars-Erik visade sig vara en klippa.

Fast det fanns fler Melodikryssproffs bland mina grannar. Vi sju amatörer som aldrig gjort ett Melodikryss blev inte det minsta mobbade. De som kunde var hur givmilda som helst och bjöd med sig av sina kunskaper. Det blev nästan till en rörande omvårdnad.
Hörde Robban Aschberg det?

Inte en enda av oss grannar blev rosenrasande och började vifta med högafflar eller annat otyg. I stället bjöds det på otaliga rundor med kaffe, bullar, goda skratt och en värme som gett Astrid Lindgren inspiration till en ny storslagen saga.
Om en månad kör vi igen.
Jag anar att paret Flax är motorn i den här originella grannsammankomsten.
Det var en underbar fin början på en lördag, då Sören har namnsdag.
Succé-Flax.
Tack.


PS: I kväll håller vi på Lotten i Dansbandskampen.DS

Inga kommentarer: