torsdag 7 oktober 2010

Efter 105 år går Lommas Guldgruva i graven


Roger pekar på grävskopans käftar som tuggar i sig varje bit som om det vore vinstlösa trisskuponger. Snart är Centrumhuset jämnat med marken.
-Här inne har hänt mycket roligt. Många har vunnit stora pengar. En gång stod en man i kön för att lämna in måltipset. Han passade på och skrapa fram en trisslott med 100 000 kronor, berättar Roger och får något drömmande i blicken.
Spelet exploderade under 1990-talet. Engströms förvandlades till en guldgruva. Cigarrerna kom inte ens i andra hand. Många tog hem rejäla vinster. Andra spelade bort rubb och stubb. En person blev så barskrapad, att han gick hem och sköt sig. Jag var på begravningen.

Klassiska Engströms tobaksbutik i Lomma har en svårslagen meritlista:
1905 startar Clara Engström Engströms tobak & papper vid Strandvägen.
1953 styvsonen Nils-Erik Olsson tar över verksamheten.
1968 flyttar Nisse sin tobaksaffär till torget.
1993 köper Johnny Eltén tobaksaffären tillsammans med dottern Elinor och sonen Roger.
2005 blir Engströms årets företagare i Lomma. Butiksytan har utökats från 48 till 330 kvadratmeter.
2009 Engströms läggs ner.
2010 i oktober. Butiken rivs för ge plats åt bostäder och nya fräscha affärer.

Eftersom jag själv inte är någon spelare, är mina vinster hos Engströms modesta.
1994 satte jag 20 riksdaler på att Sverige skulle slå Bulgarien med 4-0 i fotbolls-VM i USA. Gubbarna i spelkön buade ut mig. Det ansågs vara en hjärndöd spelning.

Sverige vann matchen med sensationella 4-0. Roger fick pröjsa mig över 1300 sköna överraskande stålar.
Ja, så var det då det där med jultävlingen ”Gissa nagellack”. Där l
åg en driva. Jag skrev 106 stycken. Det var 107 nagellack i högen. Jag vann och utsågs till NAGELLACKSKUNGEN!
Det skulle allt Sophia Loren ha vetat om.
Jag borde ha skrivit ner till Rom och berättat om den famösa vinsten.
I bland gör man sina misstag.

Inga kommentarer: