måndag 24 oktober 2022

Familjen Halloween i Lomma-mamma Petra har ett ädelt syfte

 

Ni som jag blev kanske förvånade över den svensk-amerikanska familjen i Lomma som bjuder in Lommaborna till Halloweenfest i sitt hem på lördag. Något som aldrig inträffat förut i byn. Nu vet jag bättre. 
Fick tag i Petra, gift och mamma till två barn som är 11-och 13 år. Familjen kommer från Hoboken, New Jersey. Mitt emot Manhattan på västra stranden av Hudsonfloden. Hoboken är annars mest känd för att Frank Sinatra kommer därifrån. Frankie Boy sjunger om My Way som blev familjens väg till Sverige och Lomma. 
I USA är Halloween jättestort. Till Sverige kom det för ca 25 år sedan. Är numera på stark uppgång även här.
Varför då inte på plats i Lomma slå samman firandet med en insamling till Helamalmö? 
Föreningen har särskilt fokus på unga människor i socioekonomiskt utsatta områden. 
Ligger precis rätt i tiden. 
”De gör ett stort och angeläget arbete. Det är viktigt att stödja den typen av verksamhet, berättar Petra för mig. 
Kan inte annat än hålla med henne om det. Det handlar således inte enbart om spöken och glada pumpor. Det finns ett ädelt syfte bakom familjens Halloween projekt. 
”Det är också viktigt att grannarna är med på det. Det är naturligtvis inte så att vi menar att alla Lommabor ska komma hit. Det går naturligtvis inte. Lite kul måste man få ha,” fortsätter Petra och jag kan inte annat än instämma. 
That`s Life som Frank Sinatra också sjöng på sin tid. 
FOTNOT: Läs mer om Helamalmö HÄR! 

 

Inga kommentarer: