lördag 29 oktober 2022

Min kungliga rock`n`roll affisch: Den siste lämnat in-Jerry Lee Lewis död.

 

Jag sitter och tittar på affischen som hänger på väggen i mitt lekrum. 
The legents of rock`n`roll. 
Chuck Barry dog för fem år sedan, 90 år gammal. 
Little Richard blev 87 år, när han dog 2020. 
I går kom beskedet att Jerry Lee Lewis också gått till de sälla jaktmarkerna, 87 år gammal. 
Med tanke på deras liv som kantats av skandaler, stök och bök, fängelse- och sjukdomar, blev rockikonerna förvånansvärt gamla. 
Besvärliga är bara förnamnet. 
Nu lever de vidare på min affisch som ger Picassovibbar i all sin enkelhet och berömdhet. 
1997 lyckades man efter mycket krångel skicka ut de tre rocklegenderna på en Europaturné. På Christinehof slott på Österlen genomförde ”gubbarna” sin näst sista spelning på den äventyrliga resan. 
Det var den 24 juli 1997. 
Jag var där. 
Köpte affischen för några tior. 
Glömmer det aldrig. 
Fick se mina hjältar i verkligheten. 
Hårt slitna av hårdkörning i livet och Europaturnén. 
Little Richard gick sist på scenen kl. 22.30. Han kunde nämligen inte lira på grund av religiösa skäl. 
När solen var uppe! 
Bara en sådan sak. 
Jerry Lee trött. Höll på somna mitt i, “Whole Lotta Shakin’ Goin’ On. 
Chuck Berry gled in till föreställningen i en vräkig amerikanare. Rattade själv vrålåket under turnén. 
Numera är jag jättestolt över min kungliga rock`n`roll affisch. Nej, den är absolut inte till salu. 
Inte ens för allt smör i Småland.
Rock on!

 

Inga kommentarer: