torsdag 6 oktober 2022

Uppdaterad: Rapport Lomma: Över 20 000 svenskar döda i covid-19

Har du som jag förträngt allt hemskt som covid-19 ställde till med? 
Minns våren 2020 när dödsfallen började rapporteras av Anders Tegnell (vad gör han idag?). Vi äldre skulle nästan utrotas. Minns hur vi isolerade oss i hemmet. Sonen handlade mat och ställde utanför vår dörr. 
Isolerade. 
Experterna larmade och stod i. 
Minns experten som sa att 15 000 svenskar skulle dö i covid-19. Han kan inte vara klok, sa jag till hustrun. 
Minns första vaccinsprutan ett år senare. Det kändes befriande. Jag och hustrun levde i alla fall. 
Sedan gick tiden. 
Vaccinpåfyllnad. 
 Livet rullade vidare. 
Försiktigt. 
Glödande kol.
Vi förträngde allt hemskt med nytt hemskt. Ryssarnas galna invasion av Ukraina. 
Hösten 2022 levde vi som vanligt igen.
 Så kom TV-serien, This England. En närgående studie om England när covid-19 slog till. 
Kaos. 
Premiärministern Boris Johnson (spelas maxad av Kenneth Branagh) dödligt sjuk och hamnade på sjukhus. Inte konstigt alls. 
Han tog inte covid på allvar. 
Handhälsade på Gud och envar. 
Plötsligt vaknade jag till liv igen. Serien tränger sig på. In i märgen. 
Gick in på Folkhälsomyndighetens hemsida. Det var väldigt länge sedan. 
Daterade upp mig. 
Gick nästan i däck. 
Inte mindre än 20 225 svenskar har dött i covid-19. Det är faktiskt en nyhet som jag kan avslöja. En siffra som kan komma putsas upp när nya siffror presenteras i dag eller i morgon.
Den nya förfärliga siffran som kom: 20 274! 
Helvete.
20 274!
49 fler döda på en vecka.
Covid-19 skördar fortfarande människoliv. 
Ingen skriver om det. 
Det råder en märklig tystnad. 
Och jag som idiot förklarade den där experten som drog till med 15 000 döda. 
Passerat för länge sedan. 
Se TV-serien, This England.

 


 

Inga kommentarer: