lördag 15 oktober 2022

Lommanöt att knäcka: Tifo i mästarklass-Malmö FF i underklass

 När jag var en liten gosse, läste vår fröken Siv på Rörsjöskolan i Malmö högt för oss om Nils Holgerssons underbara resa på gåsen Mårten. 
Det är sådant som sätter sig. 
För oss småttingar fanns givetvis både Nils och Mårten på riktigt. Visst en saga skriven av Selma Lagerlöf, men för oss blev flygturen över det skånska landskapet förvandlat till sanning i våra små huvuden. 
Ljuvliga minnen att få flyga på en gås. Bara det.
När jag blev vuxen har jag däremot lagat till många gäss i spisen. Tänk som det kan sluta. 
Det goda minnet består. 
Därför kan jag inte släppa supporternas tifo som vecklades ut när MFF spelade mot Hammarby hemma (0-0). Det absolut bästa tifot jag skådat. 
Nils flyger på Mårten över det skånska landskapet med gula rapsfält, möllor och betesfält. Allt inramat med supporternas skånska flaggor.
Ett tifo i mästerklass. 
MFF:s prestationer i årets allsvenska får tyvärr sorteras in i den dystra gruppen underklass. 
Laget totalt felkomponerat. Dessutom med för många mätta gamla skadebenägna spelare. 
Årets nyförvärv för 80 miljoner riksdaler en katastrof. Varför är jättetalangen Sebastian Nanasi startspelare i Kalmar FF, men inte i MFF? Nils på gåsen Mårten är årets vackraste tavla i Malmö. Utlåningen av Nanasi en kraschlandning som ramar in hela 2000-talet. 
Vem är ansvarig för fiaskot? 
Jo, två personer, sportchefen, Andreas Georgson och sportdirektören Daniel Andersson. 
Jag tror jag skiter i laga till en gås till Mårtensafton den 10 november i år. 
Någon måtta får det allt vara. 
Undrar just om min gamla skolfröken Siv lever idag? 
Någon som vet?

 

Inga kommentarer: