torsdag 20 oktober 2022

Nära ögat- min tumör missades av fem läkare

 

Det här är min historia om en tumör som missades av fem läkare. 
Jag var igår-onsdag-på min årliga 1000-mila service på Njurmedicinen, Lunds Universitetssjukhus. Sedan 40 år tillbaka tillhör jag en av de mest slitstarka patienterna på kliniken. Jag har under den här långa resan slitet ut några utomordentliga läkare. 
Antingen har man gått i pension eller så har läkaren avlidet. En riktig stjärna dog mitt i steget 2016. 
Övermåttan sorgligt. 
I år fick jag så nöjet träffa en ny läkare med ett ungerskt klingande namn. Vi fick omedelbart en utmärkt kontakt. Kemin stämde på ett ovanlig bra sätt. 
Under en timme drog han ytterst noggrant min status för min enda njure. Den andra njuren fick en tumör och opererades bort för 24 år sedan. 
Till slut tittade njurmedicinens läkare på mig och sa: 
”Du har en tumör vid vänster öga. Jag skriver en remiss till en ögonläkare. Den måste opereras bort. Annars kan den äta sig in i ögat.” 
Vad säger man? 
”Tack, du såg den. Bra,” svarade jag som förstod att det var något där vid ögat som inte borde vara vid mitt vänstra öga. 
Jag har haft det i några år. 
Nu blivit större. 
På bilderna syns den mörka fläcken till höger om ögat. Konstigt att cancern missats det senaste året av fem läkare: tre vanliga läkare och två ögonläkare som opererat bort grå starr på mina båda ögon. 
Hur fem läkare samt två av dessa som var ögonläkare(!?) kunde missa tumören är för mig en gåta. 
Min utomordentliga njurläkare fångade den. 
Det kan man allt säga var nära ögat.

 

Inga kommentarer: