onsdag 27 oktober 2010

I dag åkte jag på en BLÅSNING!


Blåsningen är en berömd film från 1973 med Paul Newman och Robert Redford. De spelar två skojare i 1930-talets Chicago. Jodå, jag såg själv filmen.
Det hör liksom till att åka på en blåsning, lite då och då, så man vet att man lever.
Dagens onsdag var så långt ifrån alla blåsningar som tänkas kan. I stället inledde jag kampen mot den kommande vint
ern och fick bilen hjulfin.
Jag hör nämligen till det folkslaget som låter mina vinterdäck vila sig i form hos First Stop i Lomma.
-Hej Calle, skrek chefen Jonas geno
m allt slammer.
.Hejdå. God Hjul, skrek jag till svar och hann köra några hundra meter på Industrigatan i Lomma, innan en polis klev ut i vägbanan.
-Stopp i lagens namn, sa han inte men jag stannade och tänkte de jagade skjutgalningen i Malmö, för det var ett väldans pådrag.

Honnör och vill herrn blåsa i röret. Det ville herrn. Jag blåste som en Benny Goodman. Nej, mjölk ger inget utslag, för det var det jag senast hällt i mig.
-Körkortet. Tack.
Den unga polismannen tittade tankfullt upp på mig, vred en runda till på körkortet.
-Jag trodde du var Robert Redford. Samma hårfärg, sa han inte, men han tänkte det säkert.
Jag körde hem.
Framgång kräver nykterhet.

Inga kommentarer: